Ett bra arbetsklimat hänger på ledarskapet

Om man kollar på ett mansdominerat yrke som på ett varv så kan man ibland märka att jargongen är ganska tuff. Men det betyder oftast inte att de som jobbar där upplever det som ett arbetsmiljöproblem. Det är ett naturligt sätt att umgås, och det leder sällan till långvariga konflikter eller en dålig arbetsmiljö. Kikar man istället in på ett kontor, eller på ett sjukhus, så kan ord snabbt bli ett problem. Det blir mobbing och utfrysning och personal mår dåligt. De som beter sig på detta sätt ska naturligtvis få en tillrättavisning, men när det gäller bra arbetsklimat så är det chefens ansvar.

En bra ledare vänder en konflikt till något positivt

En het diskussion, eller en mindre konflikt, kan vändas till en positiv sak på arbetsplatsen och det är det som utmärker en bra chef och skiljer dem från en dålig chef. En bra ledare tar tag i situationen innan den går över styr och kan med hjälp av lite guidning också leda till att de parter som upplevde konflikten också kan gå stärkta ur den medvetna om att de har blivit hörda. Sånt här kommer dock inte av sig självt. För att komma till den punkt som chef när man kan styra de anställda i rätt riktning vid arbetsmiljöfrågor så kan det behövas vägledning och kurser. Som tur är finns det idag bra ledarskapsutbildningar där man får lära sig hantera sådana saker. 

8 nov 2018