När ska alternativa bränslen komma?

Miljömedvetna passagerare väntar på att även färjorna ska hitta de miljövänliga, alternativa bränslet. Utvecklingen går fort fram, även om de mest inbitna miljövännerna önskar att framtiden hade hänt i går. Det är mycket som behöver göras för att rädda våra hav, sjöar och det vatten som finns runt hela Sveriges kust. En trevlig nyhet är invigningen av den första eldrivna elfärjan mellan Göteborg och Kungälv som ägde rum i år. Även de små stegen är viktiga steg. Enligt Trafikverket är leden mellan Göteborg och Kungälv den mest trafikerade med sina 730 000 bilar under förra året, och 24 000 färjeturer. Nu har leden blivit eldriven vilket har lett till en minskning av miljöpåverkande utsläpp som CO2, kväve och buller.

– Det är främst genom att hitta alternativ till fossila bränslen som färjetrafiken kan bidra till långsiktig hållbarhet. När det gäller linfärjor kan eldrift vara ett utmärkt alternativ. För frigående färjor, som till exempel på Hönöleden, handlar det om andra bränslen, som metanol eller HVO, säger Peter Peterberg, som är miljösamordnare i Göteborg.

24 jun 2017