logo-image

Rökfri på 10 dagar - så här gjorde jag

"Det är väl bara att slänga paketet och sluta? Hur svårt kan det vara egentligen?" Den har man väl aldrig hört förut? De som säger så har nog aldrig rökt själva, eller så har de inte slutat röka. Det är inte lätt att sluta, och särskilt kul är det inte heller. Speciellt inte om man får abstinens och problem med både ilska och depressioner. För så kan det faktiskt bli om man under många år har byggt upp ett nikotinberoende och slutar tvärt. Själv har jag en 10-dagars metod som funkar! Här kommer den:

De 10 dagarna

  1. Förberedelsedag - Köp de saker som gör att du lättare kan låta bli dina cigaretter. Nikotinplåster, nikotinspray, tuggummin och e-cigg med e-juice är alla bra hjälpmedel. 
  2. Nedtrappning börjar - Ersätt din första morgoncigg med att använda din e-cigg. Försök sedan att endast röka varannan cigarett och varannan med din e-cigg. 
  3. Halvera igen - Målet med dagen är att endast röka hälften av de cigg du normalt röker. Ersätt med e-cigg och munspray med nikotin. 
  4. Exakt likadant - Dag fyra är exakt likadan som dag 3. De cigaretter du sedan har kvar till kvällen ber du någon gömma, eller så slänger du dem. 
  5. Första rökfria dagen - Börja dagen med att sätta på ett nikotinplåster på armen. Det ska sitta där hela dagen. Om suget blir stort,  ta ett tuggummi. 

Dag 6 - 10 är egentligen exakt samma sak som dag 5. Du kan alltid ta en puff på din e-cigarett om du känner ett behov, och munsprayen ser till att du får en nikotinkick snabbt. När dag 10 är över kommer du att märka hur suget har försvunnit, du kan känna dofter på ett annat sätt och att gå bakom en rökare får dig inte längre att bita på naglarna. 

6 jan 2020